Primul pas atunci când vrei să-ți faci un website, practic magazinul tău online, este să alegi platforma de e-Commerce pentru acesta.
Alegerea celei mai bune platforme de e-Commerce stă nu doar în tipul de website pe care vrei să-l ai, cât mai degrabă în ce cunoştinţe şi aptitudini deţii.
Alegerea celei mai bune platforme de e-Commerce
Există diferite tipuri de platforme de e-Commerce, precum Open Source și SaaS (Software as a Service). Însă, nu tipul de platformă ales este neapărat cel mai important, ci felul în care acesta este optimizat.
Plaforme Open Source vs. Platforme SaaS
1. Platformele Open Source
Platformele Open Source sunt cele cărora trebuie să le dedici mai mult timp, dar şi un proces susţinut de învăţare şi ideal ceva cunoștințe de HTML și PHP.
De asemenea, trebuie să te interesezi şi de un serviciu de găzduire, are funcţionalităţi nelimitate prin prisma extensiilor, însă o previziune dificilă de buget, iar asta datorită faptului că la început poate părea că extensiile sunt aproape gratis, însă pe parcurs ce nevoile tale vor fi mai mari, atunci şi numărul extensiilor de care vei avea nevoie va creşte. Exemple de platforme Open Source, în ordine aleatorie:
- Magento
- WooCommerce (WordPress)
- PrestaShop
- OpenCart
2. Platformele de tip SaaS
Platformele de tip SaaS îţi pot oferi magazine online “la cheie”. Se adresează în special antreprenorilor şi celor care nu sunt neapărat atât de tehnici. Sunt scalabile și ușor de instalat.
Însă, ca şi în cazul platformelor de tip Open Source, cu cât nevoile sunt mai mari cu atât şi costurile sunt mai mari. În schimb, acestea permit o previziune de buget mai precisă. Exemple de platforme SaaS ar fi, în ordine aleatorie:
Platforme SaaS româneşti:
- ShopMania
- Blugento
Platforme SaaS internaţionale:
- Shopify
- BigCommerce
- Wix
Sigur, există deja o groază de articole care expun punctele forte şi punctele slabe pentru fiecare platformă în parte, din diferite perspective. Nu voi relua aceste aspecte deoarece nu le consider ca fiind singurele cele mai relevante. Şi, în plus, sunt informaţii care există deja.
Aşadar, vom aborda diferit tema alegerii platformelor şi vom încerca să îți oferim sfaturi care să te ajute în mod real, nu pentru un atestat în calitate de programator, ci concret, pentru drumul pe care îl vei parcurge ca antreprenor în domeniul online.
De ce trebuie să mai ții cont atunci când alegi o platformă online?
Atunci când alegi o platformă de e-Commerce ar trebui să ai în vedere şi următoarele:
- din punct de vedere al costurilor (şi a frecvenţei acestora) vei suporta investiţii one time, lunare, abonament etc.?
- eşti sau nu eşti o persoană tehnică? Dacă eşti un pic mai tehnic/ă îţi poți seta de la 0 singur/ă magazinul online. Sau poţi externaliza procesul de web design către firme specializate (din cauza competiţiei acerbe costurile nu sunt mari, iar plata este de tip one time);
- vei avea sau nu un buget de marketing? Unele platforme e-Commerce sunt mai bine optimizate, atât din punct de vedere SEO, cât şi din punct de vedere a:
- redirecţionărilor automate şi corecte (funcţie necesară când dorim o poziţionare corectă în Google, chiar şi atunci când schimbăm denumirea unor categorii sau a unor produse);
- duplicate content preinstalat sau plug-in opţional? Este important atunci când doreşti ca Google (care este practic un motor de căutare) să te scoreze bine și să nu te poziţioneze inferior sau să te excludă din căutări;
- viteză de încărcare bună (unele platforme se încarcă bine by default, însă altele au nevoie de instalarea unor plugin-uri sau module suplimentare);
- arhitectura URL-urilor (e importantă pentru a nu se canibaliza cuvintele într-o adresă URL, lucru care permite o poziţionare Google mai bună);
- ai o meta descriere corectă? Descrierea meta este foarte importantă, ea reprezintă practic acea bucată de text care descrie pagina/produsul tău în Google.
- ai un suport de blog bun? Dacă site-ul tău va fi B2B este important să ai o bază care să-ți permită să repeţi cuvinte cheie importante pentru serviciile tale, fără ca Google să te perceapă spam şi să te elimine din căutare. Un blog va face site-ul tău mai plăcut atât pentru potenţialii tăi clienţi, cât şi pentru motoarele de căutare
- experienţa de consum este intuitivă? Paşii pe care îi urmează potenţialii tăi clienţi până la finalizarea comenzii (în cazul B2C) sau apelării la serviciile tale (în cazul B2B), adică până la momentul conversiei, trebuie să fie cât mai intuitiv şi mai uşor de înţeles şi de parcurs
- site-ul tău este 360? Site-ul tău ar trebui să fie responsive şi uşor de accesat indiferent de pe ce device este accesat (desktop, mobile, tabletă etc).
Cert este că poţi să vinzi pantofi, produse health & beauty, bijuterii, servicii sau orice altceva cu oricare dintre platformele e-Commerce enumerate. Însă, în funcţie de aptitudinile tale, de bugetul de marketing de care dispui şi de optimizare dar şi de vizibilitatea de care ai nevoie te sfătuiesc să ai în vedere punctele de mai sus, înainte de a lua decizia cea mai potrivită pentru tine şi pentru ideea ta de business online.
Odată realizat magazinul tău online există și specialişti care pot să ofere servicii de eficientizare a costurilor importante pentru stabilirea cât mai corectă a priorităţilor.