februarie 7, 2020

Costurile coletelor (de livrare / logistice / de curierat) - Cum să le optimizăm

Optimizare

De ce trebuie optimizate costurile coletelor?

Pentru clienţi răspunsul este că toţi ne dorim să plătim cât mai puţin, ideal deloc, pentru serviciile de livrare a produselor pe care le comandăm online.

Pentru owner-ul unui magazin online răspunsul este că îşi doreşte ca profitul să fie cât mai mare. Iar, din păcate, o comandă nu vine doar cu profit, ci şi cu nişte cheltuieli, cum ar fi costurile pentru împachetare, livrare, retururi, plăţi online etc. Un retur în sine este şi o pierdere, în plus există riscul ca din comenzile returnate să îţi revină produse deteriorate sau în cadrul livrării efective să se mai piardă colete. Aşadar, o simplă comandă pune în mişcare o groază de rotiţe din întreg fluxul operaţional din cadrul logisticii de împachetare şi livrare (cunoscută şi sub numele de Fulfillment sau e-Fulfillment).

Din ce este compus costul coletelor (ce conţine)?

A. Costurile de ambalare:

  1. Cutiile în care se pun toate produsele comandate – pot fi personalizate sau clasice.
  2. Mâna de lucru / angajaţii care se ocupă de picking / alegerea produselor din depozit şi apoi împachetarea lor în colete.

B. Costurile de transport:

  1. Transportul către consumatorul final – fie că este printr-o firmă de curierat parteneră, fie că este prin Poşta Română.
  2. Transportul până la furnizor – dacă nu este un producător local, atunci mai mult ca sigur costul produsului are inclus şi un mic adaos prin care practic furnizorul de la care s-a cumpărat îşi va deduce costurile investite pentru a se aproviziona cu marfă.

C. Alte costuri

  1. Retur sau pierdere colete – fiecare cost include şi un „buffer”, adică un mic adaos pentru cazurile în care produsele returnate nu mai sunt funcţionale odată ce au fost returnate şi trebuie casate, sau chiar sunt pierdute coletele cu totul.
  2. Înainte de a calcula costul final al unui produs furnizorul şi-a luat în calcul ce alte cheltuieli mai are el, asigurându-se astfel că acestea sunt acoperite în timp (cheltuielile cu crearea magazinului online, contabilitate, comisioane plăţi online, bancă etc).

Cum putem optimiza costurile coletelor? 

            Toate cele menţionate mai sus se regăsesc sub formă de adaosuri în comenzile clienţilor finali. Statisticile arată că aceste costuri operaţionale pot ajunge chiar şi până la 15% din preţul final al produselor. E un business, este normal să fie pe profit, nu este nimic greşit. Totuşi, dacă fluxul operaţional nu este unul bine organizat şi automatizat, dacă comisioanele nu sunt suficient de bine negociate etc, atunci marja de profit poate fi anulată sau costurile produselor (şi implicit ale coletelor) vor fi prea mari, iar clienţii se vor împuţina, alegând să cumpere acelaşi produs sau unul similar, dintr-un alt magazin online. Unul care a acordat mai multă atenţie următoarelor aspecte:

- o previziune corectă a stocurilor astfel încât să nu fie insuficiente produsele „vedetă”, dar nici supra stoc pentru produsele ineficiente => planificare sincronizată

- coordonarea corectă a fluxului operaţional din depozit

- timpi eficientizaţi datorită automatizărilor din procesele de picking (marfa trebuie depozitată ordonat, angajaţii trebuie să ajungă uşor la ea, dar să şi ştie unde este fiecare produs în parte) sau la recepţia mărfii

- negocierea cu procesatorii de plăţi online, cu banca, dar şi cu partenerii de curierat

            Vei fi poate surprins să constaţi că să te ocupi în regim propriu, in-house, de toate procesele din spatele unui magazin online nu este mai avantajos decât dacă le-ai externaliza pe cele mai migăloase şi care nu îţi oferă o previziune exactă, către un partener potrivit. Să luăm câteva exemple:

Metoda #1 Outsourcingul e-Fulfillment-ului

Serviciile de e-Fulfillment:

-> elimină surprizele costurilor operaţionale, transformându-le în costuri fixe, prestabilite. Un partener de e-Fulfillment îţi va percepe taxe mici de depozitare, dar şi pentru picking, recepţionare şi ambalare colete. De ce? Simplu, pentru că împarte aceste costuri la mai mulţi clienţi pe care îi are şi pentru că deja are puse la punct automatizările necesare pentru a eficientiza fiecare pas din întreaga logistică.

-> elimină erorile de livrare sau încoletare datorită personalului pregătit, dar şi a automatizărilor.

-> costuri mai mici ale ambalajelor – De ce? Pentru că un e-fulfiller lucrează cu cantităţi mult mai mari, iar acest lucru îi permite să aibă costuri avantajoase la zeci de tipo-dimensiuni de cutii sau folii de protecţie a produselor fragile.

-> nu există termenul de curier ieftin. Există însă condiţii în care se poate negocia mai mult, iar un e-Fulfiller lucrează cu volume mai mari de comenzi, deci cu siguranţă poate obţine costuri mai bune de livrare. Dacă ai depozitul în alt oraş, iar majoritatea comenzilor tale vin din Bucureşti, atunci cu siguranţă costurile de curier pentru comenzile tale vor fi mai mici dacă externalizezi către un e-Fulfiller cu depozitul mai aproape de clienţii tăi.

-> sporeşte buna promovare a unui magazin online – De ce? Pentru că dacă nu mai pierzi nopţi la rând făcând colete sau coordonând depozitul inchiriat, vei avea timp să te ocupi de promovarea magazinului tău online.

-> numărul retururilor – De ce? Statistica ne arată că o bună parte din retururi sunt de fapt comenzi nereconfirmate sau în care nu au fost furnizate complet datele de livrare. În plus, pe lângă pierderile legate de o posibilă deteriorare a produselor, sau pierderea lor, sau plata unei taxe suplimentare de curier, procesul de returnare a banilor unui client este stufos şi ocupă mult timp.

Lasă-ne să te surprindem cu oferta OPS de e-Fulfillment. Putem prelua tot procesul de onorare a comenzilor în numele magazinului tău online, de la recepţie marfă până la depozitare, picking, preluarea comenzilor, împachetarea lor, livrarea către consumatorul final, dar şi procesarea retururilor şi oferirea de Client Support prin propriul Call Center. 

Ştim că probabil atunci când te gândeşti la o colaborare cu un partener de e-Fulfillment ai mai multe temeri. Am încercat în acest articol să explicăm cum un e-Fulfiller ajută în toate aceste situaţii, de fapt. Află lucruri pe care nu le ştiai şi avantajele e-Fulfillmentului citindu-l!

Metoda #2 Variante de livrare marfă pentru magazinele online

            Deşi presupune o investiţie iniţială mai mare, în cazul transportului cu produse mari, voluminoase (cum ar fi, de exemplu, mobilă) este mai avantajos să investeşti într-o colaborare cu câţiva transportatori locali serioşi, cărora să le dai comenzi centralizate, o dată la câteva zile. Astfel ai un control mai mare asupra livrării, dar şi te asiguri că produsele sunt supravegheate şi ajung în aceeaşi stare la destinaţia finală.

            În cazul comercializării unor produse mai mici, mai uşoare, va fi mai avantajos să îţi negociezi contractul cu un curier partener, sau mai mulţi. Negociază praguri în funcţie de volumul comenzilor tale. Ai grijă să cunoşti şi strategia de ambalare a fiecărui curier, astfel nu vei obţine niciodată despăgubirea coletelor distruse. Iată câteva exemple:

            De asemenea, un alt aspect la care trebuie să fii atent ar fi preţurile pe care firma de curierat ţi le oferă în afara Bucureştiului. Fiecare curier are împărţită ţara în zone pentru care percepe taxe pentru kilometri suplimentari, în funcţie de unde sunt sediile lor centrale poziţionate. Urmăreşte care sunt zonele de unde primeşti cele mai multe comenzi şi încearcă să negociezi aceste costuri.

Există şi platforme precum Postis care pun la dispoziţia companiilor partenere din domeniul retail opţiuni diversificate, personalizate şi flexibile menite să structureze şi să simplifice întregul lanţ prin integrarea de noi opţiuni de livrare, de optimizare a timpilor de livrare şi de reducere a costurilor cu transportul. Sunt ca un soi de broker de curieri. Practic alege cea mai bună opţiune de care dispui prin prisma contractelor tale de curierat, raportând totul într-o singură interfaţă. Prin colaborarea cu
OPS veţi avea integrate serviciile Postis deoarece sunt partenerii noştri.

Poşta Română poate fi şi ea un partener de livrare. De curând au implementat un sistem alternativ firmelor de curierat, dedicat businessurilor online – PostCollect. Acesta prezintă avantajul că poţi ridica o comandă de la oficiul poştal dorit de tine, în momentul ales de tine.

Există şi clienţi care preferă să ridice personal, fără să stea la dispoziţia curierului. Pentru acest tip de livrare poţi apela la serviciile Pachetomatelor (dulapuri inteligente, amplasate în centre comerciale, mall-uri, clădiri de birouri şi ansambluri rezidenţiale), precum au cei de la PostaPanduri.ro, de exemplu. Costurile de livrare prin acest sistem sunt mai accesibile / mai mici.

Serviciile de transport necalitative îţi distrug în mod silenţios dar sigur businessul. O experienţă negativă garantează neîntoarcerea clientului la tine pe viitor. Urmăreşte să ai un control asupra acestui pas.

Care sunt beneficiile optimizării costurilor coletelor?

- > scăderea ratei de abandon a coşului de cumpărături (unii clienţi renunţă la achiziţie din cauza costurilor de transport)

-> o experienţă pozitivă şi un raport bun calitate-preţ -> reprezintă top 3 motive pentru care clienţii revin

-> creşterea profitului

Concluzie

Dacă alegi să aloci mai mult efort pentru a eficientiza costurile coletelor vei resimţi beneficiile de mai sus. Mai mult decât atât, dacă alegi să eficientizezi prin externalizarea către un e-Fulfiller, atunci vei avea şi mai mult timp ca să te ocupi de promovarea magazinului tău online. Noi, cei de la OPS (Open Public Services), te aşteptăm să ne ceri o ofertă. Doar în practică te vei convinge de avantajele externalizării logisticii de împachetare şi livrare din acest articol.

® Open Public Services est. 1996
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram