februarie 21, 2020

Cum şi de ce să alegi serviciile de e-Fulfillment potrivite pentru afacerea ta?

Fulfillment

În acest articol voi încerca să îţi explic cât mai clar de ce ar trebui să iei serios în calcul externalizarea serviciilor de e-Fulfillment şi care sunt avantajele tale dacă faci asta (mai exact, care sunt problemele de business pe care le poate rezolva externalizarea către partenerul potrivit). Vom parcurge împreună:

  • ce este e-Fulfillment?
  • care sunt temerile tale atunci când te gândeşti la externalizarea e-Fulfillmentului
  • care sunt problemele pe care le poate avea business-ul tău şi cum le poate rezolva un partener de e-Fulfillment
  • cum să alegi partenerul potrivit?
  • concluzii

Ce este e-Fulfillment?

Fulfillment  se referă, pe scurt, la toată logistica de depozitare, împachetare, gestiune şi livrare a coletelor către clienţii tăi finali. e-Fulfillment  este exact acelaşi lucru, doar că de această dată comenzile vin din mediul online, fie că este propriul website sau o platformă parteneră pe care listezi spre vânzare produsele tale.

Dacă ai un magazin online şi un model de business bazat pe stocuri, deja eşti familiarizat cu faptul că fiecare pas din cei 3 de mai sus (depozitare, împachetare şi livrare) are în spate un întreg flux operaţional. Ştii deja că:

  • depozitarea înseamnă, ori să îţi ocupi 3 camere din 3 ale apartamentului în care stai, ori să ocupi podul / garajul, ori să plăteşti chirie pentru un spaţiu. Aşadar, fie că trebuie să îţi gestionezi din propria locuinţă stocurile, fie că trebuie să te deplasezi de fiecare dată la depozitul închiriat, ai o groază de paşi de făcut până ajungi la picking-ul şi împachetarea comenzilor finale. Şi în plus, nişte facturi lunare de achitat pentru drumuri de colo până colo, achiziţionare de cutii de diferite dimensiuni şi folii protecţie sau chirie depozit, după caz. Totul pe timpul tău.
  • împachetarea înseamnă să te coordonezi foarte bine prin sistemul tău de depozitare al produselor comercializate astfel încât în colet să nu ajungă alte produse decât cele comandate de clienţii tăi. Înseamnă să îţi faci singur previziunea de stocuri astfel încât să nu rămâi fără produse, situaţie în care ai fi nevoit să refuzi comenzi. Iar acest lucru cu siguranţă ar impacta negativ experienţa pe care acesta o are cu tine. Mai înseamnă de asemenea să te aprovizionezi constant cu toate produsele necesare lucrului manual aferent: diferite modele de cutii, folii de protecţie, scoci etc. Totul din timpul tău.
  • gestiunea - reprezintă buna ta gestionare a bunurilor (adică a mărfii)
  • livrarea înseamnă discuţii cu curierii, borderouri, AWB-uri şi coordonarea cu ei. În plus, mai înseamnă şi telefoanele clienţilor tăi care vor să afle detalii despre livrare sau să returneze produse etc.Totul pe timpul tău.

Ei bine, toate acestea pot fi externalizate către o companie care se ocupă de e-Fulfillment. Astfel vei avea timp pe care să îl foloseşti în promovarea business-ului tău, sau poate chiar pentru tine şi cei dragi ţie, bucurându-te de rezultatele bune ale afacerii tale. Citeşte mai multe despre avantajele şi dezavantajele modelului de distribuţie prin fulfillment.

Care sunt temerile tale atunci când te gândeşti la externalizarea e-Fulfillmentului

Înainte de a îţi explica pas cu pas care sunt avantajele externalizării e-Fulfillmentului către un partener potrivit, vreau să trecem împreună prin 10 temeri pe care ştim de la clienţii noştri OPS că le ai atunci când auzi de „outsourcing sau externalizare”:

  1. ţi-e teamă că va impacta negativ marja de profit
  2. ţi-e teamă să laşi pe mâna altcuiva fluxurile operaţionale
  3. ţi-e teamă că vor fi livrate greşit produsele comandate
  4. ţi-e teamă că un „străin” nu poate / nu are niciun interes să rezolve rapid problemele care pot apărea
  5. ţi-e teamă că nu recepţionează corect marfa
  6. ţi-e teamă că vor creşte timpii de livrare
  7. ţi-e teamă că nu vor fi ambalate corect / calitativ produsele
  8. ţi-e teamă ca va creşte numărul de retururi
  9. ţi-e teamă că nu vei avea control asupra cash-flow-ului tău
  10. ţi-e teamă că produsele nu sunt corect stocate / depozitate

Ne-am luat timp şi am discutat cu clienţii noştri OPS (Open Public Services), iar aceştia au fost sinceri şi ne-au împărtăşit că au avut toate temerile de mai sus înainte să lucreze cu noi. Dă click şi află mai multe despre fiecare temere legată de colaborarea cu o companie de fulfillment. Intră dacă vrei să vezi cum stau, de fapt, lucrurile.

Care sunt problemele pe care le poate avea business-ul tău şi cum le poate rezolva un partener de e-Fulfillment?

Tot din experienţa clienţilor noştri ne-am inspirat şi am întocmit o listă cu problemele pe care aceştia le aveau atunci când au hotărât să externalizeze serviciile de e-Fulfillment către OPS:

COMENZI FLUCTUANTE (zile întregi când nu trimiteau niciun colet şi zile în care efectiv nu se mai puteau ocupa de nimic altceva în plus)

Comenzile fluctuante sunt o adevărată problemă pentru business-ul tău. Îţi afectează previziunea de stocuri, dar şi marja de profit deoarece dacă nu centralizezi corect necesarul poţi să nu îndeplineşti pragurile contractuale stabilite cu furnizorii tăi, ceea ce înseamnă că ajungi să plăteşti mai mult pentru marfa ta.

Dacă nu ai mai „pierde timp” cu operaţiuni migăloase legate de logistica de depozitare, împachetare şi livrare a coletelor, ai câştiga timp preţios pentru a te ocupa de promovarea business-ului tău astfel încât să ţii în frâu aceste fluctuaţii de comenzi. În plus, o companie de e-Fulfillment cu experienţă pe piaţă, pe lângă faptul că îţi pune la dispoziţie instrumente de monitorizare unde poţi seta alarme pentru stocurile critice, îţi poate face şi o previziune de stocuri personalizată business-ului tău.

INTERACŢIUNE MARE CU CLIENTUL (zile întregi în care abia mai poţi face altceva din cauză că îţi sună încontinuu telefonul)

Vestea bună e că interacţiunea cu clientul este, în general, un lucru bun. O experienţă bună a clientului şi un raport corect calitate-preţ, sunt principalele motive pentru care aceştia revin. Veştile proaste sunt, pe de-o parte că este posibil ca tu să nu ai răbdarea necesară sau să nu ştii cel mai bine cum să îi menajezi, pe de altă parte că asta îţi poate mânca foarte mult timp (timp de care ai nevoie ca să te ocupi şi de alte fluxuri operaţionale pe care ţi le-ai asumat alegând să lucrezi în regim propriu). Ambele situaţii contribuie la o experienţă negativă pentru clientul tău final. Ori rişti să îl repezi, ori să îi încurci comanda. Plus că telefonul sună oricând, nu ţine cont că eşti la volan, în alte discuţii sau în pauza de prânz ?.

Sunt 3 variante către care poţi să te orientezi – fie externalizezi doar procesele migăloase ale e-Fulfillmentului, fie externalizezi Customer Supportul, fie le externalizezi pe ambele. Noi la OPS punem la dispoziţia clienţilor noştri şi un Customer Support profesional. Putem să te ajutăm inclusiv cu acest lucru. Plus că, nu ştiu dacă ştiai, dar un Customer Support bun poate creşte nivelul de vânzări, nu doar satisfacţia clientului. Fără telefoane care să sune încontinuu vei putea depune susţinut eforturi pentru promovarea business-ului tău, asigurându-te că valul de comenzi înregistrat într-o anumită perioadă să nu dispară odată cu încheierea ciclului de viaţă al produsului sau serviciului comercializat de tine. 

LIPSA OAMENILOR (business-ul nu creşte simţitor, dar totuşi pretenţiile angajaţilor cresc de la zi la zi)

Iar dacă pretenţiile angajaţilor cresc, atunci aşteaptă-te să fii nevoit să investeşti, fie mai mult în salarii, fie să oferi un program de lucru mai lejer. Şi când le vei pune cap la cap cu siguranţă le vei resimţi. Şi atunci, de ce să nu externalizezi aceste probleme? Crezi că a externaliza un serviciile de e-Fulfillment costă mai mult decât salariile angajaţilor tăi sau decât timpul tău, de exemplu? Dacă da, dă-mi voie să îţi spun că te înşeli. Fiind un business dinamic nu poţi da un preţ fix, însă doar ca să facem un exerciţiu şi să înţelegi de ce te-am contrazis, ia în calcul că externalizarea serviciilor de e-Fulfillment îţi aduce un cost suplimentar de 1 eur până la 3 eur/colet, în funcţie de numărul de comenzi sau de serviciile extra pentru care optezi tu. Şi asta în contextul în care tu scapi de costurile pentru mâna de lucru (angajaţii), materiile prime de ambalare şi chiria depozitului. Nu mai e nevoie să menţionez încă o dată cât te eficientizează din punct de vedere al timpului... Acum fă tu calculele ?.

FLUX COMPLEX DE OPERAŢIUNI (simţi că uneori complexitatea afacerii tale te depăşeşte)

Cum, nu te pricepi la IT? Nu ai facut contabilitatea? Te simţi de parcă doar tu tragi, iar restul doar aşteaptă? Vestea bună e că, real, nimeni nu are cum să le ştie pe toate. O vorbă din popor spune că „cine ştie să facă de toate, de fapt nu ştie să facă nimic”. Sigur, nu este cazul să punem problema chiar aşa de drastic, dar da, să ai un magazin online presupune să fii nevoit să te împarţi în multe direcţii şi dacă alegi să nu externalizezi înseamnă că trebuie să ai sau să dobândeşti multe abilităţi. Vei fi surprins să constaţi că un fee lunar accesibil te poate scăpa de o groază de „dureri de cap”. Dă-i Cezarului ce e al Cezarului şi învaţă de la el cum e mai bine să procedezi. Tu concentrează-te pe promovarea business-ului tău.

COORDONARE DEFECTUOASĂ ÎNTRE DEPARTAMENTE (e nevoie de verificarea ta constantă în fiecare proces?)

Dacă trebuie să verifici orice lucru şi se pierde mult timp (iar timpul costă bani) pentru orice pas din business-ul tău, atunci externalizează către profesionişti, către cei care fac asta de mult timp şi au eficientizat prin automatizări tot fluxul operaţional.

COSTURI DIN CE ÎN CE MAI MARI (deşi ai impresia că depui toate eforturile să le ţii în frâu)

Să te ocupi în regim propriu de toate procesele unui magazin online nu este mai avantajos pentru că toate costurile se împart doar într-o singură direcţie - către tine. O companie potrivită de e-Fulfillment îşi eficientizează costurile clientilor prin faptul că le împarte la mai mulţi clienţi proprii. Sincer, dacă nu ai comenzi de mii de colete pe lună, atunci nu ai cum să ieşi mai ieftin decât ieşi datorită externalizării. Cere-ne o ofertă personalizată şi convinge-te de acest lucru, poţi să nu ne crezi pe cuvânt.

Cum să alegi partenerul / e-Fulfillerul potrivit?

Voi enumera mai jos câteva din aspectele principale cărora ar fi bine să le acorzi atenţie:

  • alege un partener cu vechime pe piaţă, de profesionalismul căruia să profiţi avantajos
  • alege un partener care şi-a asumat că poate să ofere nu doar e-Fulfillment, ci şi servicii auxiliare e-Fulfillment-ului, care ajută la o experienţă finală mai bună pentru tine şi clienţii tăi. De exemplu, faptul că OPS oferă şi Customer Support înseamnă că avem pus la punct un sistem automatizat pe care dorim să îl exploatăm la maxim, în folosul clienţilor noştri, pentru că suntem orientaţi către nevoile clienţilor noştri. Clienţi satisfăcuţi = recomandări şi colaborări lungi şi fructuoase.
  • alege un partener care să fie aproape de tine, dar mai ales de targetul tău. Dacă eşti din Braşov, de exemplu, dar targetul tău este în principiu din Bucureşti, atunci orientează-te către un partener mai aproape de clienţii tăi pentru că astfel comenzile vor fi livrate mai repede, iar costurile tale de curier vor fi mai mici.
  • alege ce procese vrei să externalizezi. Poţi alege să externalizezi o parte din paşii fluxului operaţional, cum explicam şi mai sus. Alege smart cu ce îţi permiţi efectiv să rămâi astfel încât să îţi rămână timp să te ocupi de ce e cu adevărat important pentru business-ul tău – promovarea.

Concluzie

În concluzie, reţine că nimeni nu se poate împărţi eficient în prea multe direcţii. Iar serviciile de calitate sunt cele care îţi fidelizează clienţii într-o piaţă din ce în ce mai versatilă. Dar ele sunt un cumul de factori. Nu este suficient să livrezi rapid, dacă livrezi greşit. Nu este suficient să răspunzi prompt clienţilor, dacă nu te coordonezi eficient cu restul departamentelor astfel încât să rezolvi concret problema semnalată. Nu este suficient să ai o marjă de profit corect calculată, dacă nu ai o previziune de stocuri corectă de asemenea. Nu este suficient să consideri că business-ul tău merge dacă a înregistrat comenzi câteva luni, ca apoi numărul lor să scadă pentru că nu ai făcut eforturi susţinute de promovare şi adaptare la piaţă. Exemplele pot continua la nesfârşit.

Ia în calcul că poţi externaliza operaţiunile migăloase, sau care pur şi simplu nu îţi fac plăcere, către partenerul potrivit. Nu presupune că nu îţi permiţi să faci asta, cere oferta personalizată e-Fulfillment şi documentează-te.

Şi nu uita - time is money. ?


® Open Public Services est. 1996
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram