martie 31, 2020

Logistică: concept, istoric, automatizare şi importanţă

Conceptul de logistică

Logistica reprezintă acel cumul de activităţi necesare pentru mutarea mărfurilor dintr-un punct în alt punct. Asta poate să însemne de la producător la beneficiarul final sau la un beneficiar intermediar cum ar fi un furnizor, după caz. Activităţile din cadrul unei logistici sunt:

  • depozitarea – stocarea mărfii
  • recepţia – înregistrarea mărfii în depozit, activitate în cadrul căreia se face şi o verificare cantitativă sau calitativă
  • gestiune - adică manipularea stocurilor (care în cazul magazinelor online reprezintă bunurile pe care acestea le au)
  • transportul – deplasarea mărfii, integral sau parţial, după caz
  • distribuţia – transportul mărfii de la un depozit către beneficiarii finali

În cazul unui magazin online care deţine marfă şi are stoc propriu logistica de recepţie, depozitare, gestionare, împachetare şi livrare către clientul final se numeşte e-Fulfillment sau Fulfillment.

Dacă eşti în această branşă deja ştii cât de migăloasă este această logistică. Să faci colete în regim propriu nu este neapărat complicat, însă îţi mănâncă tot timpul şi presupune atenţie mare pentru a nu încurca comenzile şi a livra eronat coletele.

Istoricul şi evoluţia logisticii

Logistica există ca şi activitate dintotdeauna. De exemplu, exista şi pe vremea când vikingii porneau către jefuirea altor teritorii. Da, da ?! Faptul că erau plecaţi zile, săptămâni sau chiar luni întregi, presupunea că au nevoie de o strategie care să le permită să îşi poată transporta cu ei şi hrana, armurile, apa, armele etc, iar la întoarcere inclusiv trebuiau să găsească o soluţie să revină cu tot cu marfa proaspăt prădată. Toată această strategie poartă numele de logistică. A fost astfel oficial denumită începând cu primul război mondial.

Primele referiri la termenul „logistică” sunt recunoscute ca fiind legate de tehnicile militare. Henri Jomini (1779-1869), un specialist recunoscut în tehnicile militare, a formulat primul o definiţie care spunea că logistica este, de fapt, arta manevrării ostaşilor în cadrul armatei. El afirma că nu înseamnă doar deplasarea / transportul dintr-un punct în altul, ci şi o sumedenie de alte activităţi care asigură reuşita, precum: planificarea, strategia, dirijarea, aprovizionarea, procesele de construcţie necesare pentru a ajunge la destinaţia finală şi atingerea obiectivelor propuse. Dacă revenim la exemplul cu vikingii asta înseamnă că ei trebuiau să facă o multitudine de alte activităţi care să le asigure întoarcerea acasă, cu tot cu marfa prădată. Aici intră strategia de luptă, construcţia bărcilor şi a oricăror altor obiecte necesare în luptă sau pentru a se hrăni sau îngriji. Pe scurt, în spatele unei misiuni vikinge era o logistică întreagă care punea în mişcare toate procesele, iar obiectivul final era revenirea lor împreună cu noile bogăţii jefuite. Revenind în zilele noastre, în spatele unui magazin online, logistica este reprezentată de cumulul proceselor şi al activităţilor „invizibile” pentru clientul final, dar care asigură că marfa este recepţionată într-un depozit, verificată, apoi stocată şi împărţită astfel încât să fie uşor accesibilă în momentul în care trebuie distribuită în colete, pentru ca în cele din urmă să ajungă sub formă de „comandă” la clientul final. Open Public Services (OPS) şi-a concentrat eforturile în jurul acestei logistici şi a pregătit pentru toţi antreprenorii mici, medii sau mari, cea mai bună ofertă de Fulfillment de pe piaţa din România. Află despre ce este vorba!

Automatizarea procesului de logistică

Dacă eşti antreprenor, ai un magazin online şi comercializezi, de exemplu, produse beauty (cosmetice, parfumuri etc) şi te ocupi în regim propriu de toată logistica de depozitare, împachetare şi livrare a produselor tale, atunci cu siguranţă deja ştii că asta îţi ocupă tot timpul... şi probabil 3 din 3 camere ale apartamentului în care stai. Oricât ai încerca să eficientizezi pe cont propriu timpul necesar alocat procesului de Fulfillment, nu vei reuşi cine ştie ce deoarece nu dispui de toate automatizările pe care companiile de Fulfillment şi le-au pus la punct de-a lungul anilor.

În cadrul OPS ne mândrim cu indici de performanţă care ne permit să:

  • avem capacitatea de a realiza până la 4.000 de colete/zi
  • putem plicui până la 7.000 de scrisori cu 5-6 elemente fiecare
  • putem eticheta până la 10.000 de elemente/produse/zi.

Fiindcă avem şi un departament de producţie, acesta este singurul care mai lucrează de la birou în perioada pandemiei COVID-19, restul departamentelor fiind şi ele oricând la dispoziţia clienţilor noştri, dar remote. Am luat aceste măsuri pentru a proteja cât mai mult, atât angajaţii OPS, cât şi clienţii noştri, dar şi clienţii clienţilor noştri. Astfel putem asigura buna funcţionare şi măsuri cât mai ridicate de siguranţă şi dezinfecţie permanentă.

Depozitul logistic

Din punct de vedere al depozitului este important ca acesta:

  • să fie localizat aproape de main target pentru business-ul tău – astfel costurile de livrare sunt mai reduse, iar clienţii primesc nu doar mai ieftin marfa, dar şi în timp mai scurt
  • să fie bine organizat astfel încât accesul la marfă să se facă cât mai repede şi mai uşor, fără să fie deteriorate produsele
  • să nu aibă umezeală pentru ca produsele să nu se deterioreze cât timp stau stocate
  • să fie automatizat – asta înseamnă că procesele din cadrul depozitului să fie supravegheate, monitorizate, eficientizate din punct de vedere al timpului de pregătire al coletelor, dar şi al fluxului necesar emiterii de AWB, borderouri şi implicit chemarea firmelor de curierat pentru a le ridica şi livra ulterior clientului final. Indicii de performanţă sunt esenţiali, ei arată dacă depozitul este sau nu este unul care şi-a automatizat procesele.

OPS pune la dispoziţia clienţilor săi posibilitatea unei recepţii calitative (verificarea produselor) şi cantitative (numărarea produselor), cât şi costuri de depozitare de 0 eur pentru primii 2 europaleţi şi doar 6,5 eur/europalet pentru primii 6. Află mai multe despre oferta de Fulfillment OPS.

Importanţa logisticii sau cum funcţionează logistica

Este important de precizat că o logistică bine dezvoltată aduce, fără doar şi poate, profit societăţii şi companiei. Şi implicit celor care au nevoie de ea pentru a-şi desfăşura business-ul. Cum? Iată cum şi de ce:

  • logistica este calea de acces a publicului la bunuri şi servicii. Ea satisface nevoile celor care o necesită (de aici şi denumirea de „Fulfillment” care înseamnă  „împlinire” în engleză).
  • logistica influenţează preţul bunurilor şi a serviciilor – cu cât este mai bine automatizată şi eficientizată, cu atât costurile finale ale produsului vor fi mai mici. Gândeşte-te cât ar trebui să creşti preţul unui produs dacă nu îl ai pe stoc şi eşti nevoit să cumperi la bucată (nu engros) de la un producător, să îl livrezi întâi la tine pentru ca tu mai departe să îl trimiţi în cele din urmă către clientul tău final. Iată cum preţul pentru produsul tău deodată trebuie să suporte 3 transporturi doar ca să ajungă la clientul final. Nu mai zic despre timpul pierdut cu toţi aceşti paşi. În cadrul unei colaborări cu o companie prestatoare de servicii de Fulfillment, precum OPS, marfa este direct livrată de producătorii / furnizorii tăi în depozitul nostru, este verificată calitativ şi cantitativ, apoi stocată şi pregătită pentru a fi livrată direct clienţilor tăi finali, în funcţie de comenzile acestora. Din momentul în care primim marfa putem începe să o împărţim în colete fără probleme, iar a doua zi poate fi deja în posesia clientului tău.
  • logistica bine desfăşurată ajută societatea să răspundă la nevoile cetăţenilor ei. Nevoile acestea pot fi simple „mofturi / dorinţe” sau pot fi situaţii de „viaţă şi de moarte” (în caz de urgenţă este esentială o bună coordonare pentru punerea în mişcare a alimentelor, medicamentelor, adăpostului etc).

Logistica afectează pozitiv ROI al unei companii atâta vreme cât este bine pusă la punct şi contribuie la servicii / produse mai bune şi mai accesibile pentru clienţii finali. De asemenea, tot prin logistică se pot extinde graniţele unui business, de la local la naţional sau chiar internaţional, făcând distanţa sau graniţele să nu mai fie o problemă, ci doar o oportunitate.


® Open Public Services est. 1996
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram